سفر

سوغات و صنایع دستی شهر تبریز

سوغات های متنوع و مشهور و هنرهای دستی جذاب

سوغات و صنایع دستی شهر تبریز

سفر به شهر تبریز برای هر گردشگری جذاب و دیدنی است. این شهر با تاریخی پرافتخار و معماری فوق‌العاده، به همراه سوغات های متنوع و مشهور و هنرهای دستی جذاب، آماده ی پذیرایی از مسافران است. اگر برنامه‌ای برای سفر به تبریز و بازدید از جاذبه شهر تبریز را دارید و به دنبال انتخاب هدیه های محلی برای عزیزان خود هستید، این متن برای شماست. با ما همراه شوید تا در دنیایی از سوغات و صنایع دستی شهر تبریز گام برداریم و بهترین انتخاب ها را به شما معرفی کنیم.

خوراکی ها، اولین گزینه هر گردشگر برای خرید سوغاتی است. تبریز، سرزمین خوراکی‌های خوش‌مزه است و خبر خوش اینکه اگر شیرینی دوست دارید، تبریز بهشت شماست! شیرینی‌های تبریزی زیبا، آن‌قدر جذاب هستند که دل هر گردشگری را می‌برند.  در اینجا بعضی از شیرینی های سنتی و معروف تبریز و سایز سوغات تبریز را به شما معرفی خواهم کرد.

سوغات تبریز

سوغات تبریز
سوغات تبریز

امکان ندارد که شهر تبریز سفر کنید و برای خرید شیرینی تبریزی، وسوسه نشوید. بسیاری از شیرینی‌های تبریزی، در کشورهای همسایه مانند ترکیه هم تهیه می‌شوند. علت این مساله تاریخ مشترک خطه آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز است. پس اگر قصد سفر به تبریز را دارید، حتماً برای خرید سوغاتی به قنادی های آن سر بزنید.

نوقا

معروف‌ترین شیرینی تبریزی، نوقا است که محلی‌ها به آن لوکا می‌گویند. این شیرینی دلچسب شهرتی جهانی دارد. بد نیست بدانید هر نسخه اندروید به نام یک خوراکی خوش‌مزه، معمولاً شیرینی‌ها، نام‌گذاری می‌شود. در سال ۲۰۱۶، نسخه ۷ اندروید به افتخار این شیرینی جذاب نوقا نام‌گذاری شد. شیرینی نوقا، در واقع شیرینی خاورمیانه‌ای محسوب می‌شود که در کشورهای عربی، ایران و جنوب اروپا مصرف می‌شود. نوقا انواع مختلفی دارد. نوقای اصل تبریزی، همان نوقای سنتی گردویی است. نوقای آجیلی هم یکی دیگر از انواع نوقا است که در تبریز به‌فروش می‌رسد.

قرابیه

قرابیه نیز هم از سوغات مشهور و پرطرفدار تبریز است.ماده اصلی قرابیه سفیده تخم‌مرغ، شکر و پسته می باشد. در تبریز بیشتر برای مهمانی‌ها و مجالس عروسی مصرف می‌شود. این شیرینی سنتی تبریزی، یکی از شیرینی‌های نسبتاً گران تبریز به‌حساب می‌آید.

باسلق

باسلق یکی از معروف‌ترین باسلق‌های ایران است و معمولاً به‌عنوان سوغاتی این شهر شناخته می‌شود. ماده اولیه باسلق شکر،نشاسته به علاوه ‌انواع مغزها می باشد. این شیرینی یکی از شیرینی‌های سنتی تبریز است که بیشتر در عید نوروز مصرف می‌شود.

باقلوا

باقلوای ترک که در شهر تبریز به راحتی می توانید تهیه کنید، از خمیر نازکی درست می‌شود که در شهد شکری غلتانده شده‌است. این شیرینی در ترکیه و شهرهای آذربایجان درست می‌شود. اگر به تبریز سفر کردید، از باقلوا غافل نشوید.

باقلوای کادایف

باقلوای کادایف یکی دیگراز شیرینی‌های سنتی تبریزی شمرده می شود. این شیرینی جذاب از رشته‌های مخصوص و کرده به اضافه شهد شکری و گلاب تهیه می‌شود.

حلوا بَزَرَک

حلوا بزرک یک شیرینی تبریزی است که از دانه‌هایی به نام بزرک سیاه تهیه می‌شود. این حلوای مقوی به رنگ سیاه است که از دانه‌هایی به نام بزرک سیاه تهیه وآماده می‌شود.

لوز تبریزی

لوز، یکی از سنتی‌ترین شیرینی‌های تبریزی است.این شیرینی را در انواع متنوع در شهرهای ایران می‌توانید پیدا کنید، در تبریزاین نوع شیرینی به نام بایرام نیز معروف است.بایرام در زبان ترکی به عید و جشن گفته می شود و منظور از شیرینی بایرام یعنی شیرینی که در عید و یا جشن مورد استفاده قرار می گیرد.می‌توان لوز را با انواع مغزها تهیه کرد. طرز تهیه این شیرینی بسیار ساده است. این شیرینی مخلوطی است از مغزهای مورد نظر با شیره شکری که در هم آمیخته اند.

شکلات تسبیحی

شکل جذاب این شکلات باعث شده‌است تا اسم تسبیحی را روی آن بگذارند. ماده اولیه برای تهیه شکلات تسبیحی شیر و شکر می باشد. این شکلات هم یکی از معروف ترین سوغات های تبریز است که به هنگام سفر به تبریز نباید آن را از دست بدهید.

اریس

اریس هم مانند شکلات تسبیحی از مواد اولیه شیر و شکر درست می‌شود. این شیرینی را به راحتی می‌توان تهیه کرد و در خود تبریز طرفداران زیادی دارد. اریس در طعم های مختلفی مثل طعم کاکائویی و زعفرانی با مغزهای مختلف وجود دارد. پیشنهاد می‌کنم اریس را از قنادی افتخاری در خیابان منصور تهیه کنید.

عسل تبریز

عسل آذربایجان به علت کیفیت و طعم، طرفداران زیادی در ایران و سایر کشورهای جهان دارد. آذربایجان شرقی سهمی پانزده درصدی در تولید عسل کل کشور را دارد و رتبه دوم تولید عسل را در کشور دارد. باغ‌های تبریز و شهرهای آن، بستر بسیار مناسبی برای تولید عسل به‌حساب می‌آیند. پیشنهاد می شود که عسل را هم به لیست سوغاتی های خود اضافه کنید.

صنایع دستی تبریز

صنایع دستی تبریز
صنایع دستی تبریز

در این بخش، به معرفی صنایع دستی مشهور شهر تبریز می‌پردازیم. البته اگر بخواهید در کنار آشنایی با صنایع دستی تبریز، با جاذبه های این شهر نیز آشنا شوید، می‌توانید به صفحه 5 جاذبه شهر تبریز مراجعه کنید و اطلاعات کاملی در مورد آنها به دست آورید.

قالی و تابلو فرش

استان آذربایجان شرقی و به خصوص شهر تبریز از مراکز مهم تولید فرش دستباف اصیل ایرانی در کشور است. تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش توسط شورای جهانی صنایع دستی شناخته شده است. در کارگاه‌های فرش بافی تبریز علاوه بر قالی و قالیچه‌های زیبا، تابلو فرش‌های با نخ ابریشم نیز بافته می‌شود که جزو نفیس‌ترین سوغات شهر به حساب می‌آیند.

تاریخچه تولید فرش در تبریز به دوران صفویه بازمی‌گردد و این صنعت در آن دوران به اوج خود رسید. فرش‌های تبریز دارای رنگ‌های شاد و زیبا بوده و در طرح‌های هریتی، لچک ترنج، گلستانی، شکارگاه و … بافته می‌شوند.

کفش تبریز

چرم تبریز یکی از مشهورترین برندهای صنعت چرم در کشوراست. با پاکردن یکبار کفش دست‌دوز تبریز، تفاوت آن با سایر نمونه‌ها به آسانی قابل تشخیص است. در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ کارگاه تولید کفش به همراه ۵ هزار فروشگاه در شهر تبریز فعال هستند و انواع محصولات چرمی به ویژه کفش را به بازار عرضه می‌کنند.

نقره‌کاری

نقره‌کاری از مهم‌ترین صنایع دستی شهر تبریز به شمار می‌رود. این هنر از حدود ۱۰۰ سال پیش از کشور ترکیه وارد آذربایجان شرقی شد و به شهرهای دیگر نیز وارد شد. در نقره‌کاری روی فلز نقره از طریق خم‌کاری، لحیم‌کاری، قلم‌زنی و … انجام می‌شود. محصولات نقره‌کاری شامل سینی، آینه، سماور و … هستند که به راحتی می‌توانید آن‌ها را در بازارهای مختلف تبریز پیدا کنید.

چاپ کلاقه ای

این هنر دستی زیبا، نوعی چاپ روی پارچه‌های ابریشمی به ویژه روسری است که در کشورهای مختلف به ویژه آذربایجان و اندونزی رواج دارد. در این روش، رنگ‌های مورد نیاز از طریق رنگرزی و واکس روی پارچه ایجاد می‌شوند. این رنگ‌ها در گذشته بیشتر از گیاهانی مثل زردچوبه، روناس، پوست گردو و … تهیه می‌شدند. هنر چاپ کلاقه‌ای به نام کشور جمهوری آذربایجان در یونسکو به ثبت رسیده است و انواع روسری‌های کلاقه‌ای از جمله سوغات جمهوری آذربایجان به حساب می‌آیند.

سوالات متداول

معروف ترین شیرینی تبریزی چیست؟

نوقا

باقلوای ترک در کجا تولید می‌شود؟

در ترکیه و شهرهای آذربایجان

چه صنعت های دستی اصلی در تبریز وجود دارد؟

قالی و تابلو فرش.

چه ویژگی هایی باعث محبوبیت کفش تبریز می‌شود؟

چرم با کیفیت و طراحی دست‌دوز

چه محصولاتی از طریق نقره‌کاری تولید می‌شوند؟

سینی، آینه، سماور و محصولات دیگر.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا