سفر

عمارلو رودبار + 5 جاذبه

نگینی در دل گیلان

عمارلو رودبار

عمارلو رودبار، نام منطقه ای کوهستانی و سرسبز در بخش شرقی شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است. این منطقه به واسطه طبیعت بکر و ییلاق های خنک و دیدنی، به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در شمال ایران و سفر به رودبار تبدیل شده است.

نام عمارلو برگرفته از نام قومی از کردهای کرمانج است که حدود ۳۰۰ سال پیش توسط نادرشاه افشار به این منطقه کوچانده شدند. این قوم با ورود به منطقه، نام آن را به عمارلو تغییر دادند. در زمان صفویه، طایفه‌هایی از عمارلوها به همراه دیگر ایل‌ها از کردستان به خراسان کوچانده شدند.
عمارلوها در زمان نادرشاه افشار به گیلان کوچ داده شدند و در بخش عمارلو ساکن شدند.

مردم عمارلو رودبار، مردمانی با فرهنگ و اصالت هستند که در استان گیلان، بخش عمارلو و شهرستان رودبار سکونت دارند و به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند.

مردم عمارلو نقش مهمی در حفظ و احیای فرهنگ خود دارند. این مردم با برگزاری جشن ها و مراسم های سنتی، آموزش زبان و گویش خود به نسل های جدید و تولید صنایع دستی، فرهنگ غنی خود را زنده نگه داشته‌اند.

جاذبه های گردشگری عمارلو

عمارلو از جمله مناطقی است که در هر فصل از سال زیبایی خاص خود را دارد. در فصل بهار، ییلاق های عمارلو مملو از گل های رنگارنگ، از جمله گل نادر سوسن چلچراغ می‌شود. در تابستان، خنکای هوا و نسیم دل‌انگیز کوهستان، عمارلو را به پناهگاهی ایده‌آل برای فرار از گرمای طاقت فرسای شهر تبدیل می‌کند. پاییز در عمارلو با رنگ‌های شگفت انگیز برگ درختان و زمستان با پوششی سفید از برف، هر کدام جلوه‌ای منحصر به فرد به این منطقه می‌بخشند.

برخی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری عمارلو عبارتند از :

  • ییلاق داماش : ییلاق داماش مشهورترین ییلاق عمارلو و یکی از زیباترین ییلاقات ایران است. این ییلاق با وجود مراتع سرسبز، چشمه‌های خنک و منظره‌های کوهستانی، لقب “بهشت گمشده ایران” را به خود گرفته است.
  • روستای جیرنده : جیرنده مرکز بخش عمارلو و از جمله روستاهای تاریخی این منطقه است. این روستا به واسطه معماری سنتی، جاذبه‌های طبیعی و مردمان خونگرم، پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر ایران است.
  • گل سوسن چلچراغ : سوسن چلچراغ از جمله گل‌های نادر و منحصر به فردی است که فقط در دو نقطه از جهان، در روستای داماش عمارلو و در لنکران جمهوری آذربایجان می‌روید. این گل زیبا در فصل بهار شکفته شده و منظره‌ای چشم‌نواز را به وجود می‌آورد.
  • تپه تاریخی عمارلو : تپه تاریخی عمارلو از جمله مهم‌ترین محوطه‌های باستانی ایران است که قدمت آن به هزاره اول پیش از میلاد مسیح می‌رسد. در کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده در این تپه، اشیاء ارزشمندی از جمله جام زرین عمارلو کشف شده است.

سوغات عمارلو رودبار

از جمله سوغات معروف عمارلو می‌توان به فندق، گردو، زیتون، عسل، لبنیات و صنایع دستی اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به عمارلو رودبار

بهترین زمان سفر به عمارلو رودبار
بهترین زمان سفر به عمارلو رودبار

اگر به دنبال آب و هوای خنک و مطبوع هستید، بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به عمارلو هستند.

اگر به دنبال دیدن گل های سوسن چلچراغ هستید، باید در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد به عمارلو سفر کنید.

مسیر دسترسی به عمارلو

به عمارلو می‌توان از طریق جاده رشت – رودبار و سپس جاده فرعی عمارلو دسترسی پیدا کرد.

نکات سفر به عمارلو رودبار

  • قبل از سفر به عمارلو، از وضعیت آب و هوا اطلاع پیدا کنید.
  • لباس مناسب با فصل سفر خود به همراه داشته باشید.
  • در عمارلو امکانات رفاهی محدودی وجود دارد، بنابراین بهتر است قبل از سفر، مایحتاج خود را تهیه کنید.

عمارلو با طبیعت بکر و ییلاق های خنک و دیدنی، گزینه ای ایده‌آل برای سفرهای طبیعت گردی و تفریحی است. اگر به دنبال مکانی آرام و دل‌انگیز برای گذراندن تعطیلات خود هستید، عمارلو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا