سفر

جنگل فندقلو کجاست ؟

نگین سبز استان اردبیل

جنگل فندقلو بهشت ایران

جنگل فندقلو، نگین سبز استان اردبیل، در 30 کیلومتری این شهر و 10 کیلومتری جنوب شهر نمین واقع شده است. فندقلو اردبیل با وسعت تقریبی 16000 هکتار، به عنوان یکی از زیباترین و منحصر به فردترین جنگل‌های ایران شناخته می‌شود و به حق، لقب “بهشت گمشده” را به خود گرفته است.

دشت گل های بابونه جنگل فندقلو در اردبیل هرساله از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه زیبایی بی مثالی را در این منطقه خلق می کند. طبیعت ارتفاعات زیبای فندقلو غالیاً پوشیده از مه می شود و در ماه های گرم سال هم هوایی خنک و مطلوب دارد.

یکی از معروف ترین جنگل های ایران جنگل فندقلو اردبیل ایران است که با دشت گل های رنگارنگ،  درختان میوه و آبشار و حیوانات زیبا از توریستی ترین مناطق محسوب می شود.

جنگل فندقلو درست بین استان گیلان و اردبیل است. جاده آستارا به اردبیل و گردنه حیران تنها راه مواصلاتی بین دو استان است. جهت خواندن مطالب بیشتر در مورد سفر به اردبیل کلیک کنید.

نام فندقلو برگرفته از انبوهی درختان فندق در این منطقه است. درختان فندق که از گونه های غالب جنگل هستند، در کنار درختان سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی، چشم‌اندازی بدیع و رنگارنگ خلق کرده‌اند.

جاذبه های جنگل فندقلو

جاذبه های جنگل فندقلو
جاذبه های جنگل فندقلو

جنگل فندقلو تنها به خاطر درختانش مشهور نیست. جاذبه‌های طبیعی این جنگل، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. دره‌های سرسبز، رودخانه‌های خروشان، آبشارهای متعدد و چشمه‌های جوشان، در کنار دشت‌های گل‌های بابونه و لاله‌های وحشی، تابلویی بی‌نظیر از خلقت خداوند را به نمایش می‌گذارند.

تفریحات جنگل فندقلو

تفریحات جنگل فندقلو
تفریحات جنگل فندقلو

علاوه بر طبیعت‌گردی و لذت بردن از مناظر و آب و هوای فرح‌بخش، جنگل فندقلو امکانات تفریحی متعددی را نیز برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. از جمله این تفریحات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیاده‌روی و کوهنوردی: مسیرهای متعددی برای پیاده‌روی و کوهنوردی در جنگل فندقلو وجود دارد که هر کدام با توجه به سطح دشواری، مناظر و تجربه‌ای منحصر به فرد را ارائه می‌دهند.
  • دوچرخه‌سواری: دوچرخه‌سواری در میان درختان و در امتداد رودخانه، تجربه‌ای خاطره‌انگیز و مفرح خواهد بود.
    لذت بردن از تله‌کابین: تله‌کابین حیران، سفری به یادماندنی را در ارتفاعات جنگل برای شما رقم خواهد زد.

مسیر دسترسی به جنگل فندقلو اردبیل

مسیر دسترسی به جنگل فندقلو اردبیل
مسیر دسترسی به جنگل فندقلو اردبیل

جنگل فندقلو در استان اردبیل، بین شهر نمین و آستارا واقع شده است. برای رسیدن به این جنگل زیبا، می‌توانید از چند مسیر مختلف استفاده کنید:

مسیر اول فندقلو اردبیل: از طریق شهر نمین

از اردبیل به سمت نمین حرکت کنید. در سه راهی نمین – آستارا، به سمت نمین بپیچید. بعد از عبور از شهر نمین، به سمت روستای خانقاه علیا بروید. از خانقاه علیا، جاده فرعی به سمت جنگل فندقلو را ادامه دهید. بعد از حدود 4 کیلومتر، به پارک جنگلی فندقلو خواهید رسید.

مسیر دوم فندقلو اردبیل: از طریق گردنه حیران

از آستارا به سمت اردبیل حرکت کنید. 200 متر قبل از تونل حیران، به یک جاده فرعی در سمت راست جاده منتهی به تونل وارد شوید. این جاده فرعی از بالای تونل رد می‌شود و بعد از حدود 1 کیلومتر به یک دوراهی می‌رسد. در آنجا، جاده سمت چپ به ایستگاه بالایی تله کابین، رستوران حیران و سپس جنگل فندقلو می‌رسد.

مسیر سوم جنگل فندقلو: مسیر کوهنوردی

اگر اهل کوهنوردی هستید، می‌توانید از طریق مسیرهای کوهپیمایی به جنگل فندقلو برسید. بهترین مسیرهای کوهپیمایی برای رسیدن به جنگل فندقلو، از سمت جاده لاتون و یا دریاچه سوها آغاز می‌شوند.

اقامت در جنگل فندقلو

برای اقامت در فندقلو اردبیل، می‌توانید از هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و یا کمپ‌های جنگلی استفاده کنید. همچنین امکان چادر زدن در محوطه‌های مشخص شده نیز وجود دارد.

در فاصله 50 کیلومتری جنگل فندقلو هتلی به نام ساوالان وجود دارد که شما می توانید در آنجا اقامت داشته باشید.

نکات سفر به جنگل فندقلو

  • بهترین زمان سفر به فندقلو اردبیل، اواخر بهار و اوایل تابستان است، زمانی که هوا خنک و مطبوع و طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد.
  • به دلیل کوهستانی بودن منطقه، حتماً از کفش و لباس مناسب استفاده کنید.
  • با توجه به تغییرات آب و هوایی، حتماً پیش از سفر، وضعیت جوی را بررسی کنید.
  • به خاطر داشته باشید که جنگل، خانه موجودات زنده متعددی است. از آسیب رساندن به آنها و یا رها کردن زباله در محیط زیست خودداری کنید.

سوالات متداول

جنگل فندقلو کجاست؟

جنگل فندقلو در استان اردبیل، بین شهر نمین و آستارا واقع شده است.

بهترین زمان سفر به جنگل فندقلو چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به جنگل فندقلو، اواخر بهار و اوایل تابستان است، زمانی که هوا خنک و مطبوع و طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد.

امکان اقامت در جنگل فندقلو وجود دارد؟

بله، برای اقامت در جنگل فندقلو می‌توانید از هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و یا کمپ‌های جنگلی استفاده کنید. همچنین امکان چادر زدن در محوطه‌های مشخص شده نیز وجود دارد.

آیا در نزدیکی جنگل فندقلو هتل وجود دارد؟

بله، در فاصله 50 کیلومتری جنگل فندقلو، هتلی به نام هتل آپارتمان ساوالان وجود دارد.

آیا در جنگل فندقلو رستوران وجود دارد؟

بله، در جنگل فندقلو رستوران‌هایی برای پذیرایی از گردشگران وجود دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا