سفر

شهرضا در کجا قرار دارد ؟

نگین جنوب اصفهان

شهرضا در کجا قرار دارد ؟

شهرضا، شهری تاریخی و باستانی در استان اصفهان، با قدمتی کهن و جاذبه‌های گردشگری فراوان، به عنوان نگین جنوب اصفهان می‌درخشد. این شهر که در 70 کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده، به واسطه پیشینه دور و دراز و اعتقادات عمیق مذهبی مردمانش، از فرهنگ و آداب و رسوم بسیار غنی برخوردار است.

شهرضا در طول تاریخ نام‌های مختلفی از جمله قمشه، قم و قم‌الصغیر را داشته است. قدمت این شهر به دوران باستان و پیش از اسلام می‌رسد و در دوره‌های مختلف حکومت‌های مختلفی بر آن حکم‌رانی کرده‌اند. در زمان صفویه، شهرضا به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع، مورد توجه پادشاهان قرار گرفت و رونق فراوانی گرفت.

جاذبه های گردشگری شهرضا :

جاذبه های گردشگری شهرضا
جاذبه های گردشگری شهرضا

شهرضا مملو از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. از جمله مهم‌ترین این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امامزاده شاهرضا : این آرامگاه که مدفن یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است، از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی شهرضا و استان اصفهان به شمار می‌رود.
  • بازار تاریخی :بازار شهرضا با قدمت چند صد ساله، یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین بازارهای استان اصفهان است. در این بازار می‌توان انواع صنایع دستی، سوغات و محصولات محلی را پیدا کرد.
  • پل زمان خان : این پل که در دوره صفویه ساخته شده، یکی از زیباترین پل‌های تاریخی ایران است.
  • مسجد جامع : مسجد جامع شهرضا با معماری منحصر به فرد خود، یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است.
  • منزل تاریخی توکلی : این خانه که در دوره قاجار ساخته شده، یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی شهرضا است و در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • غار کریستال : این غار که در نزدیکی شهرضا واقع شده، یکی از زیباترین غارهای ایران است و دارای تالارها و مجسمه‌های طبیعی بسیار زیبایی است.
  • مجموعه تفریحی حوض ماهی: این مجموعه که شامل باغ، دریاچه، رستوران و شهربازی است، یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریح و گردش در شهرضا است.

صنایع دستی شهرضا :

شهرضا به عنوان شهر ملی سفال، شهرت جهانی دارد. سفالگری در این شهر قدمتی چند هزار ساله دارد و هنرمندان شهرضایی در ساخت انواع ظروف سفالی، تبحر خاصی دارند. علاوه بر سفالگری، قالیبافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، چرم‌کاری و فلزکاری از دیگر صنایع دستی رایج در شهرضا هستند.

غذاهای محلی شهر رضا :

شهرضا غذاهای محلی خوشمزه و متنوعی دارد که از جمله آنها می‌توان به آش رشته، کشک و بادمجان، قلیه بادمجان، کباب شیشلیک و آش شعله قلمی اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به شهرضا :

بهترین زمان سفر به شهرضا، فصل بهار و پاییز است. در این فصل‌ها هوا خنک و مطبوع است و می توانید از زیبایی های طبیعی این شهر لذت ببرید.

مسیر دسترسی به شهرضا :

شهرضا از طریق جاده‌های اصفهان – شیراز و اصفهان – سمیرم قابل دسترسی است. همچنین، راه آهن اصفهان – شیراز از شهرضا عبور می‌کند. هر کدام از این مسیر ها در زیر توضیح داده شده است.

  • از اصفهان : کوتاه‌ترین مسیر، عبور از آزادراه شهید دستجردی و سپس اتوبان شهید اقارب پرست است. این مسیر حدود 81 کیلومتر طول دارد و 1 تا 2 ساعت زمان می‌برد. مسیر دیگر، عبور از بزرگراه شهید حبیب‌اللهی و سپس اتوبان شهید اقارب پرست است. این مسیر حدود 83 کیلومتر طول دارد و 1 تا 2 ساعت زمان می‌برد.
  • از تهران: بهترین مسیر، عبور از آزادراه تهران-قم و سپس آزادراه امیرکبیر و اتوبان شهید اقارب پرست است. این مسیر حدود 540 کیلومتر طول دارد و 5 تا 6 ساعت زمان می‌برد.
  • از شیراز: بهترین مسیر، عبور از آزادراه شیراز-اصفهان و سپس اتوبان شهید اقارب پرست است. این مسیر حدود 310 کیلومتر طول دارد و 4 تا 5 ساعت زمان می‌برد.

سخن آخر :

شهرضا با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی فراوان، مقصدی ایده‌آل برای سفر است. اگر به دنبال سفری خاطره‌انگیز و پرماجرا هستید، شهرضا را در لیست سفر خود قرار دهید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا