سفر

میدان مارکار کجاست ؟

در قلب شهر کویری یزد، میدانی تاریخی به نام "میدان مارکار"

میدان مارکار یزد

در قلب شهر کویری یزد، میدانی تاریخی به نام “میدان مارکار” خودنمایی می‌کند. این میدان که در محله فهادان واقع شده، به دلیل معماری منحصر به فرد، برج ساعت تاریخی و موزه مارکار، به یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در سفر به یزد تبدیل شده است.

میدان مارکار در دوره قاجار و به دستور “پشوتن جی دوسابایی مارکار”، یکی از ثروتمندان زرتشتی هندوستان، ساخته شده است. مارکار که به دلیل فعالیت‌های خیریه و خدمات اجتماعی خود به مردم یزد شناخته می‌شد، این میدان را به عنوان نمادی از دوستی و همبستگی بین مردم یزد و زرتشتیان بنا کرد.

علت نامگذاری میدان مارکار یزد

میدان مارکار یزد به نام “پشوتن جی دوسابایی مارکار” نامگذاری شده است. او یک تاجر ثروتمند پارسی و نیکوکار زرتشتی بود که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در هند زندگی می‌کرد. مارکار به دلیل فعالیت‌های خیریه و خدمات اجتماعی خود به مردم یزد مشهور بود. او در سال 1293 هجری شمسی به یزد سفر کرد و پس از مشاهده فقر و محرومیت مردم این شهر، تصمیم گرفت اموال خود را وقف ساخت مجموعه‌های عام‌المنفعه در یزد کند.

میدان مارکار یکی از مهم‌ترین بناهای این مجموعه است که در سال 1313 هجری شمسی ساخته شد. مارکار نام این میدان را به پاس قدردانی از مردم یزد و به یادگار نام خود بر آن گذاشت.

معماری میدان مارکار:

میدان مارکار با مساحت تقریبی 5000 متر مربع، یکی از بزرگترین میدان‌های تاریخی یزد است. این میدان در چهار طرف با حجره‌ها و مغازه‌های دو طبقه احاطه شده است که در دوره قاجار ساخته شده‌اند. حجره‌ها با طاق‌ها و قوس‌های زیبا تزئین شده‌اند و نمای زیبایی به میدان داده‌اند.

برج ساعت میدان مارکار:

در مرکز میدان مارکار، برج ساعتی به ارتفاع 12 متر قرار دارد که به “ساعت مارکار” معروف است. این برج که در سال 1313 توسط مهندسان آلمانی ساخته شده، اولین برج ساعت در شهر یزد بوده است. ساعت مارکار با زنگ‌های برنزی خود، هر ساعت یک بار به صدا در می‌آید و نوای دلنشینی را در فضای میدان طنین انداز می‌کند.

موقعیت مکانی میدان مارکار یزد

موقعیت مکانی میدان مارکار یزد
موقعیت مکانی میدان مارکار یزد

میدان مارکار در مرکز شهر یزد، در محله فهادان واقع شده است. این میدان از شمال به خیابان امام خمینی، از جنوب به خیابان شهید صدوقی، از شرق به خیابان شهید بهشتی و از غرب به خیابان شهید رحیمی محدود می‌شود.

موزه مارکار:

در ضلع غربی میدان مارکار، موزه‌ای به نام “موزه مارکار” قرار دارد که در سال 1394 افتتاح شده است. این موزه که در خانه تاریخی مارکار واقع شده، به تاریخ و فرهنگ زرتشتیان یزد اختصاص دارد. در موزه مارکار می‌توان اشیاء و لوازم مربوط به آداب و رسوم، دین و مذهب زرتشتیان را مشاهده کرد.

جاذبه‌های اطراف میدان مارکار:

علاوه بر برج ساعت و موزه مارکار، جاذبه‌های دیگری نیز در اطراف میدان مارکار وجود دارد. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آتشکده وَرهرام: این آتشکده یکی از مهم‌ترین مکان‌های مقدس زرتشتیان در یزد است و قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد.
  • بازار یزد: این بازار بزرگ و تاریخی، محل مناسبی برای خرید سوغات یزد است.
  • مسجد جامع یزد: این مسجد با معماری منحصر به فرد خود، یکی از زیباترین مساجد یزد است.

نکات بازدید از میدان مارکار:

  • بهترین زمان برای بازدید از میدان مارکار صبح زود یا عصر است، زمانی که هوا خنک‌تر است.
  • برای بازدید از موزه مارکار باید بلیط ورودی تهیه کنید.
  • در هنگام عبور از خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف میدان مارکار، مراقب باشید که به وسایل نقلیه برخورد نکنید.
  • از پوشیدن لباس‌های نامناسب و تنگ خودداری کنید.

میدان مارکار یزد، یادگاری از دوران قاجار و نمادی از همبستگی و دوستی بین مردم یزد و زرتشتیان است. با قدم زدن در این میدان و بازدید از جاذبه‌های اطراف آن، سفری به اعماق تاریخ و فرهنگ یزد خواهید داشت و خاطره‌ای خوش از این شهر کویری در ذهن خود ثبت خواهید کرد.

سوالات متداول

1. میدان مارکار در کدام محله یزد واقع شده است؟

میدان مارکار در محله فهادان، در مرکز شهر یزد واقع شده است.

2. چرا به این میدان، “مارکار” می‌گویند؟

این میدان به نام “پشوتن جی دوسابایی مارکار”، یک تاجر ثروتمند پارسی و نیکوکار زرتشتی که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در هند زندگی می‌کرد، نامگذاری شده است. او به دلیل فعالیت‌های خیریه و خدمات اجتماعی خود به مردم یزد مشهور بود و این میدان را به پاس قدردانی از مردم یزد و به یادگار نام خود بر آن گذاشت.

3. چه جاذبه‌هایی در میدان مارکار وجود دارد؟

در میدان مارکار جاذبه‌های متعددی از جمله برج ساعت، موزه مارکار، آتشکده وَرهرام و بازار یزد وجود دارد.

4. برج ساعت میدان مارکار چه ویژگی‌هایی دارد؟

برج ساعت میدان مارکار که به “ساعت مارکار” معروف است، در مرکز میدان واقع شده و با ارتفاع 12 متر، اولین برج ساعت در شهر یزد بوده است. این برج در سال 1313 توسط مهندسان آلمانی ساخته شده و با زنگ‌های برنزی خود، هر ساعت یک بار به صدا در می‌آید و نوای دلنشینی را در فضای میدان طنین انداز می‌کند.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا