سفر

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

یادمان رهبر نهضت جنگل

خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی، که امروزه به موزه تبدیل شده است، یادمانی از رهبر نهضت جنگل و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر رشت است. این خانه که در محله استادسرا و در نزدیکی میدان معلم واقع شده، در اصل متعلق به پدر میرزا کوچک خان بوده و خود او نیز چند سالی از عمر خود را در آن گذرانده است.

تاریخچه خانه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی که در حال حاضر به موزه تبدیل شده است، یادبودی از رهبر نهضت جنگل و یکی از جاذبه های گردشگری در سفر به شهر رشت است. این خانه که در محله استادسرا و در نزدیکی میدان معلم واقع شده، در اصل متعلق به پدر میرزا کوچک خان بوده و خود او نیز چند سالی از عمر خود را در آن گذرانده است.

قدمت این خانه به حدود ۲۰۰ سال پیش می رسد. پس از مرگ میرزا کوچک خان، به دلیل ناامنی، خانه تخلیه شد و حدود ۸۰ سال بعد به فردی به نام ابراهیمی کلیمی فروخته شد.
در سال ۱۳۲۷، مرحوم سیف الله ملک‌زاده مالکیت خانه را به عهده گرفت و پس از مرگ وی، ورثه او بخش هایی از خانه را فروختند. در سال ۱۳۸۰، شهرداری رشت با هدف حفظ این مکان تاریخی، خانه را خریداری و در سال ۱۳۸۱ مرمت و بازسازی آن را با معماری بومی آغاز کرد.

ویژگی های معماری خانه میرزا کوچک خان جنگلی :

ویژگی های معماری خانه میرزا کوچک خان جنگلی
ویژگی های معماری خانه میرزا کوچک خان جنگلی

مساحت این خانه ۳۰۰ متر مربع است و از دو طبقه تشکیل شده است. نمای بیرونی خانه با آجرکاری، کاشی کاری و چوب تزئین شده است.

در داخل خانه، از عناصر سنتی معماری گیلان مانند سقف های چوبی، ایوان و اتاق های تو در تو استفاده شده است. در این خانه، اشیاء و لوازم شخصی میرزا کوچک خان جنگلی مانند تفنگ، لباس، ظروف و … به نمایش گذاشته شده است. همچنین اسناد و عکس هایی از نهضت جنگل و دوران زندگی میرزا کوچک خان در این موزه نگهداری می شود.

بازدید از خانه میرزا کوچک جنگلی :

بازدید از خانه میرزا کوچک جنگلی
بازدید از خانه میرزا کوچک جنگلی

در اصل متعلق به پدر میرزا کوچک خان بوده و خود او نیز چند سالی از عمر خود را در آن گذرانده است. اگر قصد دارید از این مکان تاریخی دیدن کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

  • ساعات بازدید: 8:30 صبح تا 1 ظهر و 3 عصر تا 9 شب (همه روزه)
  • هزینه ورودی: 3000 تومان (برای اتباع ایرانی) و 5000 تومان (برای اتباع خارجی)
  • آدرس: رشت، میدان معلم، خیابان استاد سرا

دیدنی های اطراف خانه میرزا کوچک خان:

  • میدان شهرداری رشت : یکی از مهم‌ترین میدان‌های شهر رشت و از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است. این میدان در مرکز شهر رشت و در تقاطع خیابان‌های امام، شریعتی و علم الهدی واقع شده است.
  • بازار بزرگ رشت : بزرگترین و قدیمی‌ترین بازار شهر رشت و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است. این بازار در مرکز شهر رشت و در محدوده میدان شهرداری واقع شده است.
  • سبزه میدان رشت : یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های شهر رشت و از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است. این میدان در غرب شهر رشت و در نزدیکی میدان شهرداری واقع شده است.
  • برج سفید رشت : یکی از بلندترین سازه‌های شهر رشت و از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است. این برج در مرکز شهر رشت و در میدان شهید نواب صفوی واقع شده است.
  • موزه گیلان : موزه گیلان، که به موزه رشت نیز معروف است، یکی از مهم‌ترین موزه‌های استان گیلان و از جاذبه‌های گردشگری شهر رشت است. این موزه در مرکز شهر رشت و در خیابان سعدی واقع شده است.

سوالات متداول :

خانه میرزا کوچک خان کجاست؟

خانه میرزا کوچک خان در شهر رشت، استان گیلان، ایران واقع شده است. این خانه در خیابان سهیل دبیری، محله استادسرا، قرار دارد.

چگونه می توان به خانه میرزا کوچک خان رفت؟

برای رفتن به خانه میرزا کوچک خان می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. همچنین می توانید با ماشین شخصی به این مکان بروید. در اطراف خانه پارکینگ وجود دارد.

ساعت بازدید از خانه میرزا کوچک خان چه ساعتی است؟

خانه میرزا کوچک خان همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 1 ظهر و 3 عصر تا 9 شب باز است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا