سفر

خانه طباطبایی ها در کاشان

عروس خانه های ایرانی

خانه طباطبایی ها در کاشان

خانه طباطبایی ها، عمارتی باشکوه و تاریخی در شهر کاشان، که به عنوان “عروس خانه های ایرانی” شناخته می شود، گویی از دل قصه های هزار و یک شب بیرون آمده است. این خانه با معماری حیرت انگیز و تزیینات مجلل، یادگاری از دوران شکوه و عظمت ایران در عصر قاجار است و امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری کاشان، پذیرای گردشگران از سراسر ایران و جهان می باشد.

تاریخچه خانه طباطبایی ها :

ساخت این خانه ی زیبا در سال ۱۲۵۰ هجری قمری به دستور سید جعفر طباطبایی نطنزی، یکی از ثروتمندترین تجار کاشان، آغاز شد و حدود 10 سال به طول انجامید. معمار چیره‌دست این بنا، استاد علی مریم کاشانی بود و گچ بری ها و نقاشی های نفیس آن توسط شاگردان میرزا ابوالحسن صنیع الملک غفاری، نقاش مشهور دوره قاجار، انجام شده است.

در آن زمان، سید جعفر طباطبایی نطنزی، یکی از ثروتمندترین تجار کاشان، دستور احداث این عمارت باشکوه را به استاد علی مریم کاشانی، معمار چیره‌دست آن دوره، داد. ساخت این بنا 10 سال به طول انجامید و حاصل آن، قصری شد که در زیبایی و ظرافت، زبانزد خاص و عام گشت.

خانه طباطبایی ها تنها یک منزل مسکونی نبود، بلکه بازتابی از ذوق، هنر و فرهنگ ایرانیان در عصر قاجار بود. این خانه در زمینی به مساحت 4730 متر مربع بنا شده و شامل بخش های مختلفی از جمله:

  • چهار حیاط : هر کدام از این حیاط ها با شکوه و زیبایی خاص خود، فضایی دلنشین برای استراحت و گذران اوقات فراغت ساکنین خانه فراهم می کرده است.
  • چهل و هشت اتاق: این اتاق ها با تزیینات منحصر به فرد خود، محل زندگی اعضای خانواده و پذیرایی از مهمانان بوده است.
  • بیست و دو بادگیر:بادگیرها که از عناصر شاخص معماری خانه های کویری هستند، در خانه طباطبایی ها نیز به چشم می خورند و وظیفه خنک کردن فضای خانه را در گرمای طاقت فرسای کاشان بر عهده داشتند.
  • پنج سرداب: سرداب ها که در زیر زمین خانه قرار دارند، مکانی خنک و دلنشین برای پناه بردن از گرمای سوزان تابستان بودند.
  • حمام:حمام خانه طباطبایی ها نیز از زیباترین بخش های این مجموعه است و با کاشی کاری های نفیس، نقاشی ها و حوضچه های آب، فضایی مجلل و آرامش بخش را به وجود آورده است.

خانه طباطبایی ها پس از فوت سید جعفر طباطبایی به وراث او رسید و تا سال 1373 در اختیار خانواده طباطبایی بود. در آن سال، این خانه توسط سازمان میراث فرهنگی کاشان خریداری و پس از مرمت و بازسازی، در سال 1375 به روی گردشگران گشوده شد.

امروزه خانه طباطبایی ها به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کاشان، سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور می باشد. این خانه علاوه بر ارزش تاریخی و معماری، محلی برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری نیز است و در آن نمایشگاه ها، کارگاه های آموزشی و جشنواره های مختلف برگزار می شود.

جاذبه های خانه طباطبایی ها :

جاذبه های خانه طباطبایی ها
جاذبه های خانه طباطبایی ها

علاوه بر معماری منحصر به فرد، خانه طباطبایی ها دارای جاذبه های دیگری نیز هست که گردشگران را به خود جذب می کند. از جمله این جاذبه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه مردم شناسی: در این موزه، اشیاء و لوازم زندگی مردم کاشان در دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است.
  • حوضخانه: حوضخانه ی این خانه با سقفی بلند و گچ بری های ظریف، مکانی خنک و دلنشین برای استراحت و گذران وقت بود.
  • کتابخانه: در این کتابخانه، مجموعه ای از کتاب های خطی و نفیس نگهداری می شود.
  • فروشگاه صنایع دستی: در این فروشگاه می توانید انواع صنایع دستی و سوغات کاشان را خریداری کنید.

بازدید از خانه طباطبایی ها :

بازدید از خانه طباطبایی ها
بازدید از خانه طباطبایی ها

اگر قصد سفر به کاشان را دارید، بازدید از خانه طباطبایی ها را به هیچ وجه از دست ندهید. این خانه ی زیبا، سفری به دوران قاجار و تجربه ای منحصر به فرد از معماری و هنر ایرانی را برای شما رقم خواهد زد.

خانه طباطبایی ها همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر برای بازدید عموم آزاد است. بلیط ورودی این مجموعه برای اتباع ایرانی 30 هزار تومان و برای اتباع خارجی 200 هزار تومان است.

خانه طباطبایی ها در خیابان علوی، محله سلطان امیر احمد، شهر کاشان واقع شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا