سفر

کشور ایران را بشناسیم

کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی در غرب آسیا

کشور ایران

ایران کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی در غرب آسیا واقع شده است. این کشور با نام رسمی جمهوری اسلامی ایران، از غرب با ترکیه و عراق، از شمال غربی با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از شمال با دریای خزر و ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان، و از جنوب با دریای عمان و خلیج فارس هم‌مرز است.

ایران با 1.64 میلیون کیلومتر مربع مساحت، هفدهمین کشور پهناور جهان، و با جمعیت 83 میلیون نفر، هفدهمین کشور پرجمعیت جهان است. ایران در تقسیمات کشوری به 31 استان تقسیم می‌شود. پایتخت ایران شهر تهران است. زبان رسمی ایران فارسی است.

ایران دارای یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان است که قدمت آن به بیش از 5000 سال می رسد. این کشور در طول تاریخ تحت حکومت امپراطوری های مختلفی از جمله مادها، هخامنشیان، ساسانیان، صفویان و قاجاریان بوده است. هر کدام از این امپراطوری ها میراث فرهنگی و تاریخی منحصر به فرد خود را از خود به جای گذاشته اند.

ایران همچنین دارای فرهنگ غنی و متنوعی است. این کشور محل تولد بسیاری از شاعران، نویسندگان، هنرمندان و دانشمندان مشهور جهان بوده است. ایران همچنین دارای جاذبه های گردشگری متعددی از جمله بناهای تاریخی، موزه ها، مساجد، بازارها و مناظر طبیعی است.

ایران دارای اقتصاد قدرتمندی است که بر پایه نفت و گاز بنا شده است. این کشور همچنین دارای منابع طبیعی دیگری از جمله فلزات، مواد معدنی و محصولات کشاورزی است. ایران یکی از بزرگترین اقتصادهای خاورمیانه است.

مردم ایران مردمی مهمان نواز و خونگرم هستند. آنها به خانواده، جامعه و سنت خود اهمیت زیادی می دهند. مردم ایران همچنین به خاطر غذا، موسیقی و هنر خود شناخته شده اند.

ایران در سال های اخیر با چالش های متعددی از جمله تحریم های اقتصادی، تنش های سیاسی و ناآرامی های داخلی روبرو بوده است. با این حال، این کشور همچنان به عنوان یک کشور قدرتمند و با نفوذ در منطقه باقی مانده است.

تاریخچه ایران :

تاریخ ایران، داستانی غنی و طولانی است که به هزاران سال قبل باز می‌گردد. این سرزمین که در تقاطع آسیا و اروپا قرار گرفته، همواره محل تلاقی تمدن ها و فرهنگ های مختلف بوده است.

  • پیش از آریایی‌ها: تمدن‌های اولیه‌ای مانند ایلامیان، اورارتوها و مانایی‌ها در فلات ایران سکونت داشتند.
  • آریایی‌ها: در حدود 3000 سال قبل از میلاد، اقوام آریایی به فلات ایران مهاجرت کردند و با ساکنان اولیه این سرزمین درهم آمیختند.
  • مادها: اولین امپراطوری قدرتمند ایرانی، مادها بودند که در شمال غرب ایران حکومت می‌کردند.
  • هخامنشیان: در سال 550 قبل از میلاد، کوروش بزرگ، مادها را شکست داد و امپراطوری هخامنشی را بنیانگذاری کرد. این امپراطوری در زمان خود بزرگترین امپراطوری جهان بود و از مصر تا هندوستان را در بر می‌گرفت.
  • سلوکیان: پس از مرگ اسکندر مقدونی، امپراطوری هخامنشی به تصرف یونانیان درآمد. سلوکیان، جانشینان اسکندر، بر بخش غربی ایران حکومت می‌کردند.
  • اشکانیان : در سال 247 قبل از میلاد، اشکانیان، سلوکیان را شکست داده و امپراطوری خود را در ایران بنیانگذاری کردند.
  • ساسانیان: در سال 224 میلادی، ساسانیان، اشکانیان را شکست داده و آخرین امپراطوری بزرگ ایرانی را قبل از ظهور اسلام، بنیانگذاری کردند.

ایران در عصر میانه :

حمله اعراب: در قرن هفتم میلادی، اعراب مسلمان به ایران حمله کرده و این سرزمین را فتح کردند.

دوران اسلامی: پس از ورود اسلام به ایران، این کشور به یکی از مراکز مهم فرهنگ و تمدن اسلامی تبدیل شد.

طاهریان، صفاریان، سامانیان: در این دوره، سلسله‌های محلی متعددی در ایران حکومت می‌کردند.

غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان: در قرن یازدهم و دوازدهم میلادی، امپراطوری‌های قدرتمندی مانند غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان بر ایران حکومت می‌کردند.

حمله مغول: در سال 1256 میلادی، مغول‌ها به ایران حمله کرده و این سرزمین را ویران کردند.

ایران در عصر تیموریان: در قرن چهاردهم میلادی، تیمور لنگ، ایران را فتح کرده و سلسله تیموریان را بنیانگذاری کرد.

صفویان: در سال 1501 میلادی، شاه اسماعیل صفوی، سلسله صفوی را بنیانگذاری کرد و مذهب شیعه را به عنوان دین رسمی ایران اعلام کرد.

ایران در دوره مدرن:

افشاریان، زندیان، قاجاریان: پس از سقوط صفویان، سلسله‌های افشاریان، زندیان و قاجاریان در ایران حکومت می‌کردند.

قاجاریان: قاجاریان که طولانی‌ترین سلسله پادشاهی در تاریخ ایران بودند، از سال 1789 تا سال 1925 میلادی بر ایران حکومت می‌کردند.

انقلاب مشروطه: در سال 1905 میلادی، انقلاب مشروطه در ایران به وقوع پیوست و این کشور صاحب قانون اساسی شد.

رضاشاه پهلوی: در سال 1925 میلادی، رضاشاه پهلوی، سلسله پهلوی را بنیانگذاری کرد و اصلاحات متعددی در ایران انجام داد.

محمد رضا پهلوی: پس از مرگ رضاشاه، پسرش محمد رضا پهلوی به سلطنت رسید.

انقلاب اسلامی: در سال 1979 میلادی، انقلاب اسلامی در ایران به وقوع پیوست و جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد.

ایران معاصر:

جمهوری اسلامی ایران: ایران پس از انقلاب اسلامی، به جمهوری اسلامی تبدیل شد و دارای نظام سیاسی مبتنی بر فقه شیعه است.

جمهوری اسلامی ایران، یک نظام سیاسی مبتنی بر فقه شیعه است. در این نظام، رهبر معظم انقلاب، بالاترین مقام سیاسی کشور است و وظایف متعددی از جمله نظارت بر قوای سه‌گانه و تعیین سیاست‌های کلی نظام را بر عهده دارد.

جمهوری اسلامی ایران با چالش‌های متعددی از جمله تحریم‌های اقتصادی، تنش‌های سیاسی و ناآرامی‌های داخلی روبرو بوده است. با این حال، این کشور همچنان به عنوان یک کشور قدرتمند و با نفوذ در منطقه باقی مانده است.

اقلیم و آب وهوای تهران :

ایران کشوری پهناور با تنوع آب و هوایی زیاد است. این تنوع به دلیل عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی، ارتفاع از سطح دریا و پوشش گیاهی ایجاد می‌شود.

ایران در منطقه ای نیمه‌خشک و گرم واقع شده است. این کشور بین عرض جغرافیایی 25 تا 40 درجه شمالی و طول جغرافیایی 45 تا 63 درجه شرقی قرار دارد.

ایران کشوری کوهستانی است. حدود نیمی از مساحت کشور را کوه ها و تپه ها تشکیل می‌دهند. بلندترین قله ایران، دماوند، با ارتفاع 5610 متر، در رشته کوه البرز واقع شده است. متوسط ارتفاع ایران از سطح دریا حدود 1200 متر است.

پوشش گیاهی ایران متنوع است. در مناطق کوهستانی، جنگل ها و مراتع وجود دارد. در مناطق بیابانی، گیاهان خشک رشد می‌کنند.

با توجه به عوامل مختلف، ایران را می‌توان به چهار نوع اقلیم کلی تقسیم کرد:

  • اقلیم معتدل و مرطوب:این اقلیم در سواحل جنوبی دریای خزر حاکم است. در این منطقه، بارش فراوان و رطوبت بالا است.
  • اقلیم گرم و خشک:این اقلیم در مناطق مرکزی و شرقی ایران حاکم است. در این منطقه، بارش کم و تابستان‌های گرم و خشک است.
  • اقلیم سرد کوهستانی:این اقلیم در مناطق کوهستانی ایران حاکم است. در این منطقه، زمستان‌ها سرد و پربرف و تابستان‌ها خنک است.
  • اقلیم گرم و مرطوب:این اقلیم در سواحل جنوبی ایران حاکم است. در این منطقه، بارش فراوان و رطوبت بالا است.

آیین ها و رسوم در ایران :

آیین ها و رسوم در ایران
آیین ها و رسوم در ایران

ایران، کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی، مهد تمدن‌های باستانی و خاستگاه آداب و رسوم متنوع و کهن است. این آیین‌ها و رسوم، در طول هزاران سال، نسل به نسل منتقل شده و به عنوان بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ایرانی، حفظ شده‌اند. برخی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین آیین ها و رسوم ایران عبارتند از:

جشن ها و اعیاد : 

  • نوروز:مهم‌ترین و باشکوه‌ترین جشن ایرانیان، نوروز است که به عنوان آغاز سال نو و بهار طبیعت، از دیرباز مورد گرامی‌داشت قرار می‌گرفته است. سفره هفت‌سین، دید و بازدید، خانه‌تکانی و سبزه کاشتن از جمله آداب و رسوم نوروز هستند.
  • سیزده‌به‌در: سیزدهمین روز از فروردین ماه، سیزده‌به‌در نامیده می‌شود. در این روز، مردم به طبیعت می‌روند، سبزه‌های سفره هفت‌سین را به آب می‌اندازند و با نحسی این روز را به نحسی می‌اندازند.
  • شب یلدا:بلندترین شب سال، یلدا نامیده می‌شود. در این شب، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند، میوه‌هایی مانند هندوانه و انار می‌خورند، حافظ می‌خوانند و به شاهنامه‌خوانی می‌پردازند.
  • سمنوپزان: در آستانه نوروز، در برخی از مناطق ایران، سمنو پخته می‌شود. سمنو، نوعی غذای سنتی است که از جوانه گندم و شکر تهیه می‌شود.
  • چهارشنبه‌سوری: آخرین چهارشنبه سال، چهارشنبه‌سوری نامیده می‌شود. در این شب، مردم آتش روشن می‌کنند، از روی آن می‌پرند و با خواندن شعر “سبز و زرد و سرخ و سفید، دور شد بلا به امید سفید” آرزوی سلامتی و شادکامی در سال جدید را می‌کنند.

آداب و رسوم ایران :

  • مهمان‌نوازی: ایرانیان به مهمان‌نوازی مشهور هستند. احترام به مهمان، پذیرایی گرم و صمیمانه و تعارف از آداب و رسوم مهمان‌نوازی در ایران هستند.
  • صله رحم: در ایران، پس از عید نوروز، مرسوم است که به دیدار بزرگان و اقوام فامیل رفت و از آنها عیددیدنی کرد.
  • رسم و رسوم ازدواج: ازدواج در ایران، آداب و رسوم خاص خود را دارد. از خواستگاری و بله‌بران تا حنابندان، جهازبران و عروسی، مراحل مختلفی برای ازدواج در ایران وجود دارد.
  • رسم و رسوم عزاداری: در ایران، برای فوت افراد، مراسم عزاداری برگزار می‌شود. این مراسم شامل نوحه‌خوانی، سینه زنی، تعزیه خوانی و خیرات می‌شود.

در ایران، حجاب برای زنان واجب است و زنان باید موی خود را با روسری یا چادر بپوشانند.

غذا در ایران

غذاهای ایرانی، از تنوع و طعم بی‌نظیری برخوردار هستند. از قرمه‌سبزی و آبگوشت گرفته تا دیزی و آش، انواع خورشت‌ها، پلوها و کباب‌ها، از جمله غذاهای محبوب ایرانی هستند.

گردشگری در ایران :

تا پیش از دهه 1960 میلادی، ایران توجه چندانی به مقوله گردشگری نشان نمیداد. کمبود زیرساخت ها و امکانات سفر، گشت و گذار در این کشور را به امری سخت تبدیل کرده بود. سرانجام، در دوره ی پهلوی، اقداماتی برای احداث جاده‌ها، هتل‌ها و سایر تاسیسات رفاهی آغاز شد و از دهه 1340 تا سال 1357، شاهد رشد پیوسته تعداد گردشگران ورودی به ایران بودیم.

با وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 و سرنگونی سلطنت، صنعت گردشگری در ایران عملاً فلج شد. جمهوری اسلامی نوپا، در راستای تلاش‌های خود برای زدودن نمادهای غربی، ورود گردشگران غیرمسلمان را محدود کرد و بخش خدمات مرتبط با توریسم در ایران، دچار فروپاشی شد.

با گذشت زمان، دولت ایران دوباره به دنبال احیای صنعت گردشگری برآمد. با این حال، این بخش از اقتصاد کشور، هنوز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص نداده است.

در دهه 1390، شاهد افزایش سفرهای خارجی ایرانیان بودیم. ترکیه و امارات متحده عربی، از جمله محبوب ترین مقاصد گردشگری ایرانیان به شمار می روند. آمار نشان می‌دهد که ایران در رده‌های بالای کشورهای صادرکننده گردشگر به ترکیه قرار دارد و در نیمه نخست سال 2018 میلادی، بیش از یک میلیون و 159 هزار ایرانی به این کشور سفر کرده‌اند.

در سال 1398، در شش ماه نخست سال، شاهد خروج 4 میلیون و 258 هزار و 944 نفر از ایران و ورود 4 میلیون و 998 هزار و 215 گردشگر خارجی به این کشور بودیم که نسبت به سال 1397، رشدی 26.34 درصدی را نشان می‌دهد.

کشورهای همسایه ایران، بیشترین سهم را در اعزام گردشگر به این کشور دارند. در سال 1398، عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه و پاکستان، به ترتیب، بیشترین تعداد گردشگر را به ایران فرستاده‌اند.

صنعت گردشگری در ایران، فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده است. با وجود چالش‌های موجود، امید به رونق دوباره این صنعت در آینده وجود دارد.

ایران کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی و تنوع طبیعی شگفت‌انگیز است. این کشور از کوه های بلند و بیابان‌های وسیع تا جنگل‌های سرسبز و سواحل زیبا، جاذبه‌های گردشگری متعددی برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

در اینجا برخی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری ایران آورده شده است:

  • تخت جمشید : پایتخت باستانی امپراتوری هخامنشی، تخت جمشید، یکی از مهم‌ترین مکان های باستان شناسی جهان است. این مجموعه عظیم شامل کاخ‌ها، معابد، مقبره‌ها و بناهای دیگر است.
  • اصفهان : اصفهان که به “نصف جهان” نیز معروف است، یکی از زیباترین شهرهای ایران است. این شهر دارای میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ عالی‌قاپو و پل خواجو، که همگی از شاهکارهای معماری ایرانی هستند، است.
  • شیراز : شیراز، شهر شاعران و گل‌ها، یکی از فرهنگی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر دارای آرامگاه حافظ و سعدی، دو تن از مشهورترین شاعران ایرانی، باغ ارم، مسجد نصیرالملک و بازار وکیل است.
  • یزد : یزد که به “شهر کویری” نیز معروف است، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. این شهر به خاطر بادگیرهای منحصر به فردش که برای خنک کردن خانه‌ها استفاده می‌شود، مشهور است. یزد همچنین دارای مسجد جامع یزد، میدان امیر چخماق و مجموعه امیر چخماق است.
  • کاشان : کاشان که به “شهر گلاب” نیز معروف است، یکی از زیباترین شهرهای ایران است. این شهر دارای باغ فین، خانه طباطبایی‌ها، مسجد شیخ ظهیرالدین و باغ دلگشا است.
  • جزیره قشم : جزیره قشم، بزرگترین جزیره خلیج فارس، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. این جزیره دارای سواحل زیبا، جنگل‌های حرا، غارهای نمکی و تنگه چاهکوه است.
  • کویر لوت : کویر لوت، گرم‌ترین نقطه زمین، یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی ایران است. این کویر دارای تپه‌های ماسه‌ای عظیم، نمکزارها و دشت‌های خشک است.
  • دریاچه نمک ارومیه : دریاچه نمک ارومیه، بزرگترین دریاچه شور جهان، یکی از چشمگیرترین جاذبه‌های طبیعی ایران است. این دریاچه به خاطر رنگ صورتی منحصر به فردش که ناشی از وجود جلبک‌های Dunaliella salina است، مشهور است.

اینها تنها تعدادی از جاذبه های گردشگری متعددی هستند که ایران به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. با تاریخ و فرهنگ غنی، تنوع طبیعی شگفت‌انگیز و مردمی مهمان‌نواز، ایران کشوری است که برای هر کسی چیزی برای ارائه دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا