سفر

کوچه آشتی کنان کجاست ؟

گذری در تاریخ و فرهنگ

کوچه آشتی کنان

در قلب بافت تاریخی شهر کویری یزد، کوچه‌ای باریک و پیچ در پیچ به نام “کوچه آشتی کنان” خودنمایی می‌کند. این کوچه که در محله فهادان واقع شده، به دلیل معماری منحصر به فرد و داستان‌های جالبی که در دل خود نهفته دارد، به یکی از جاذبه‌های گردشگری در سفر به یزد تبدیل شده است.

کوچه آشتی کنان با عرضی کم و دیوارهای بلند خشتی در دو طرف، فضایی صمیمی و دلنشین را برای رهگذران ایجاد می‌کند. سقف این کوچه به صورت طاق ضربی ساخته شده و سایه‌ای خنک را در گرمای سوزان یزد به ارمغان می‌آورد. در طول کوچه می‌توان شاهد حجره‌ها و دالان‌هایی بود که در گذشته محل سکونت و کسب و کار مردم بوده است.

داستان نامگذاری کوچه آشتی کنان

نام “آشتی کنان” برای این کوچه حکایتی جالب دارد. گفته می‌شود که در گذشته، دو خانواده در این کوچه زندگی می‌کردند که به دلیل اختلاف با یکدیگر قهر بودند. روزی، باران شدیدی در یزد بارید و سیلاب ناگهانی این دو خانواده را در بن‌بست کوچه محبوس کرد. آنها که راهی برای فرار نداشتند، مجبور شدند برای نجات جان خود با یکدیگر همکاری کنند. این اتفاق باعث شد که کدورت‌ها بین آنها از بین برود و آشتی کنند. از آن زمان به بعد، نام این کوچه به “آشتی کنان” تغییر یافت.

جاذبه های گردشگری کوچه آشتی کنان:

جاذبه های گردشگری کوچه آشتی کنان
جاذبه های گردشگری کوچه آشتی کنان

علاوه بر معماری منحصر به فرد، کوچه آشتی کنان جاذبه‌های دیگری نیز دارد. در این کوچه می‌توان از عمارت تاریخی “خانه پهلوانپور” که در دوره قاجار ساخته شده، دیدن کرد. همچنین، تعدادی از حجره‌های این کوچه به کارگاه‌های صنایع دستی تبدیل شده‌اند و مسافران می‌توانند از تماشای هنر و خلاقیت هنرمندان یزدی لذت ببرند.

مسیر دسترسی کوچه آشتی کنان یزد

اگر با وسیله نقلیه شخصی به یزد سفر می‌کنید، می‌توانید از طریق خیابان امام خمینی به سمت میدان امیر چخماق حرکت کنید. سپس، از میدان امیر چخماق به سمت خیابان فهادان بروید و در اولین فرعی سمت چپ که کوچه شهید رحیمی نام دارد، وارد شوید. در انتهای این کوچه، به کوچه آشتی کنان خواهید رسید.

نقاطی که می‌توانید در مسیر دسترسی به کوچه آشتی کنان از آنها دیدن کنید:

  • میدان امیر چخماق: یکی از معروف‌ترین میدان‌های یزد که با معماری زیبا و بناهای تاریخی متعددی احاطه شده است.
  • مسجد جامع یزد: یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین مساجد یزد که با کاشی‌های آبی و گنبد بلندش شهرت دارد.
  • بازار یزد: یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای ایران که در آن می‌توانید انواع سوغات یزد را خریداری کنید.

تجربه فرهنگ یزد در کوچه آشتی کنان

گشتی در کوچه آشتی کنان، فرصتی عالی برای تجربه فرهنگ و زندگی سنتی مردم یزد است. در این کوچه می‌توان با مردم محلی صحبت کرد، از آنها داستان‌های قدیمی را شنید و با آداب و رسوم یزدی‌ها آشنا شد.

نکاتی بازدید از کوچه آشتی کنان

  • بهترین زمان برای بازدید از این کوچه صبح زود یا عصر است، زمانی که هوا خنک‌تر است.
  • می‌توانید از راهنمایان محلی برای گشت و گذار در کوچه و آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ آن استفاده کنید.
  • به دلیل عرض کم کوچه، امکان ورود خودرو به داخل آن وجود ندارد.

کوچه آشتی کنان یزد، یادگاری از گذشته و نمادی از صلح و دوستی است. با قدم زدن در این کوچه، سفری به اعماق تاریخ و فرهنگ یزد خواهید داشت و خاطره‌ای خوش از این شهر کویری در ذهن خود ثبت خواهید کرد.

سوالات متداول

1. کوچه آشتی کنان در کدام محله یزد واقع شده است؟

کوچه آشتی کنان در محله فهادان، در قلب بافت تاریخی شهر یزد واقع شده است.

2. چرا به این کوچه، “آشتی کنان” می‌گویند؟

گفته می‌شود که در گذشته، دو خانواده در این کوچه زندگی می‌کردند که به دلیل اختلاف با یکدیگر قهر بودند. روزی، باران شدیدی در یزد بارید و سیلاب ناگهانی این دو خانواده را در بن بست کوچه محبوس کرد. آنها که راهی برای فرار نداشتند، مجبور شدند برای نجات جان خود با یکدیگر همکاری کنند. این اتفاق باعث شد که کدورت‌ها بین آنها از بین برود و آشتی کنند. از آن زمان به بعد، نام این کوچه به “آشتی کنان” تغییر یافت.

3. چه جاذبه‌هایی در کوچه آشتی کنان وجود دارد؟

علاوه بر معماری منحصر به فرد، کوچه آشتی کنان جاذبه‌های دیگری نیز دارد. در این کوچه می‌توان از عمارت تاریخی “خانه پهلوانپور” که در دوره قاجار ساخته شده، دیدن کرد. همچنین، تعدادی از حجره‌های این کوچه به کارگاه‌های صنایع دستی تبدیل شده‌اند و مسافران می‌توانند از تماشای هنر و خلاقیت هنرمندان یزدی لذت ببرند.

4. بهترین زمان برای بازدید از کوچه آشتی کنان چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از این کوچه صبح زود یا عصر است، زمانی که هوا خنک‌تر است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا