سفر

روستای پلور در مازندران

گوهر ییلاقات مازندران

روستای پلور

گوهر ییلاقات مازندران، در دامنه‌ی کوه دماوند و در ارتفاع حدود ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. روستای پلور ییلاقی با آب و هوایی خنک و مطبوع، چشم اندازهای بی‌نظیر از قله دماوند، بزمچال و پروانه و جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در استان مازندران شمال ایران تبدیل شده است.

مردم روستای پلور مازندران، مردمی خونگرم، مهمان‌نواز و با اصالت هستند که به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند. شغل اکثر مردم روستای پلور کشاورزی، دامداری و زنبورعسل است.

مردم پلور به فرهنگ و آداب و رسوم خود پایبند هستند و در اعیاد و جشن‌ها، مراسم سنتی خود را برگزار می‌کنند.

جاذبه های گردشگری پلور :

جاذبه های گردشگری پلور
جاذبه های گردشگری پلور
  • طبیعت بکر و سرسبز : پلور در میان دشت‌های وسیع و سرسبز و جنگل‌های انبوه قرار گرفته است. تماشای گل‌های شقایق در خرداد ماه و گل‌های زردرنگ در اردیبهشت ماه، طراوت خاصی به این منطقه می‌بخشد. نزدیکترین ییلاق به قله دماوند است و از این رو، پایگاه بسیاری از کوهنوردان برای صعود به قله‌ی بلندترین کوه ایران است.
  • رودخانه هراز:رودخانه خروشان هراز از میان پلور عبور می‌کند و منظره‌ای تماشایی را خلق می‌کند.
  • غار یخى پلور: این غار یخی در ارتفاع 2800 متری از سطح دریا قرار دارد و قندیل‌های یخی زیبایی در آن به چشم می‌خورد.
  • آبشار هفت چشمه:این آبشار زیبا در نزدیکی روستای پلور واقع شده است و از میان صخره‌ها به پایین سرازیر می‌شود.
  • امامزاده هاشم:این امامزاده در نزدیکی پلور واقع شده است و از جمله مکان‌های زیارتی مورد احترام اهالی منطقه است.

بهترین زمان سفر به پلور:

اگر به دنبال آب و هوای خنک و دلپذیر هستید، اواخر بهار (اردیبهشت تا خرداد) یا اوایل پاییز (مهر تا آبان) را انتخاب کنید.در این زمان ها، دما ملایم است و جمعیت کمتری وجود دارد. این زمان ها برای پیاده‌روی و کوهپیمایی نیز مناسب هستند.

اگر به دنبال تجربه هوای برفی در پلور هستید، زمستان (دی تا اسفند) را انتخاب کنید.در این زمان ها، روستا پوشیده از برف است و منظره ای زیبا و رویایی را خلق می کند. با این حال، توجه داشته باشید که در این زمان ها، دسترسی به برخی از جاذبه های گردشگری ممکن است دشوار باشد.

چگونه به پلور برویم ؟

چگونه به پلور برویم ؟
چگونه به پلور برویم ؟

روستای پلور در استان مازندران، در دامنه‌ی کوه دماوند و در ارتفاع حدود ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. برای رسیدن به پلور می توانید از طریق دو مسیر اصلی اقدام کنید:

مسیر اول: از طریق جاده هراز

از تهران به سمت شرق حرکت کنید و وارد جاده هراز شوید. در طول مسیر از شهرهای بومهن، رودهن، آبعلی و مشا عبور کنید. پس از طی حدود 100 کیلومتر، به گردنه امامزاده هاشم خواهید رسید. از گردنه امامزاده هاشم حدود 12 کیلومتر (15 دقیقه) به سمت جنوب رانندگی کنید تا به پلور برسید.

مسیر دوم: از طریق جاده چالوس

از تهران به سمت شمال حرکت کنید و وارد جاده چالوس شوید. در طول مسیر از شهرهای هشتگرد، طالقان و دیزین عبور کنید. پس از طی حدود 120 کیلومتر، به دو راهی علمده خواهید رسید. از دو راهی علمده به سمت غرب (جاده هراز) حرکت کنید. پس از طی حدود 20 کیلومتر، به گردنه امامزاده هاشم خواهید رسید. از گردنه امامزاده هاشم حدود 12 کیلومتر (15 دقیقه) به سمت جنوب رانندگی کنید تا به پلور برسید.

اقامت در پلور:

در پلور انواع مختلفی از اقامتگاه‌ها، از جمله هتل‌ها، ویلاها، خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود، اقامتگاه مناسب را انتخاب کنید. برخی از این اقامتگاه ها :

  • اقامتگاه بوم گردی دشتبان: این اقامتگاه در روستای دشتبان واقع شده است که در حدود 5 کیلومتری پلور واقع شده است. این اقامتگاه تجربه ای اصیل از زندگی روستایی را ارائه می دهد. مهمانان می توانند در خانه های سنتی اقامت داشته باشند و از غذاهای محلی لذت ببرند.
  • کلبه های اجاره ای پلور:کلبه های اجاره ای زیادی در پلور وجود دارد. این کلبه ها گزینه مناسبی برای گروه ها یا خانواده هایی هستند که به دنبال اقامتگاهی خصوصی هستند.

نکات سفر به پلور :

  • به دلیل ارتفاع زیاد پلور، حتماً لباس گرم و مناسب با خود به همراه داشته باشید.
  • در فصل‌های شلوغی سال، رزرو اقامتگاه از قبل ضروری است.
  • اگر قصد کوهنوردی دارید، حتماً با یک راهنمای مجرب همراه شوید.
  • از ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید و به حفظ محیط زیست این منطقه زیبا کمک کنید.
  • پول نقد به همراه داشته باشید.

سوالات متدوال سفر به پلور :

روستای پلور کجاست؟

روستای پلور در استان مازندران، در دامنه‌ی کوه دماوند و در ارتفاع حدود ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

بهترین زمان سفر به پلور چه زمانی است؟

اگر به دنبال آب و هوای خنک و دلپذیر هستید، اواخر بهار (اردیبهشت تا خرداد) یا اوایل پاییز (مهر تا آبان) را انتخاب کنید. در این زمان ها، دما ملایم است و جمعیت کمتری وجود دارد. این زمان ها برای پیاده‌روی و کوهپیمایی نیز مناسب هستند.

اگر به دنبال تجربه هوای برفی در پلور هستید، زمستان (دی تا اسفند) را انتخاب کنید. در این زمان ها، روستا پوشیده از برف است و منظره ای زیبا و رویایی را خلق می کند. با این حال، توجه داشته باشید که در این زمان ها، دسترسی به برخی از جاذبه های گردشگری ممکن است دشوار باشد.

چگونه به پلور سفر کنیم؟

برای رسیدن به پلور می توانید از طریق جاده هراز به سمت لاریجان بروید و سپس از طریق جاده فرعی به سمت پلور حرکت کنید. همچنین می توانید از طریق جاده چالوس به سمت علمده بروید و سپس از طریق جاده فرعی به سمت پلور حرکت کنید.

در پلور کجا اقامت کنیم؟

در پلور انواع مختلفی از اقامتگاه‌ها، از جمله هتل‌ها، ویلاها، خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود، اقامتگاه مناسب را انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا