سفر

طاق بستان کجاست ؟

نگین هنر ساسانی در کرمانشاه

طاق بستان کجاست ؟

طاق بستان، مجموعه ای از سنگ نگاره ها و سنگ نبشته های دوره ساسانی، در ۵ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و دامنه کوه طاق بستان واقع شده است. این اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، به عنوان یکی از مهمترین و ارزشمندترین محوطه‌های باستانی ایران در سفر به کرمانشاه شناخته می‌شود.

طاق بستان، مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دوره ساسانی، در دامنه کوه طاق بستان و ۵ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه واقع شده است. این اثر ارزشمند که در فهرست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، به عنوان یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی ایران شناخته می‌شود و گنجینه‌ای از هنر و تاریخ ایران باستان را به نمایش می‌گذارد.

طاق بستان در دوره حکومت ساسانیان و به دستور خسرو اول، دومین پادشاه ساسانی، احداث شد. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که ساخت این مجموعه در سه مرحله و طی حدود 40 سال انجام شده است.

طاق بستان از نظر تاریخی و هنری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این مجموعه به عنوان یکی از مهمترین اسناد تصویری دوره ساسانی به شمار می‌رود و اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخ، فرهنگ و هنر آن دوره را در اختیار ما قرار می‌دهد. همچنین، طاق بستان به عنوان یکی از نمادهای مهم ایران باستان شناخته می‌شود و از جایگاه ویژه‌ای در هویت ملی ایرانیان برخوردار است.

مهمترین نقش برجسته ها در طاق بستان :

طاق بستان شامل سه طاق بزرگ و چندین طاقچه و نقش برجسته است که هر کدام روایتگر داستان‌ها و وقایع مهم تاریخی دوره ساسانی هستند.

مهمترین نقش برجسته های طاق بستان:

  • طاق بزرگ:در این طاق، تصویری از تاج‌گذاری خسرو اول و همچنین صحنه‌ای از نبرد او با امپراتور روم به چشم می‌خورد.
  • طاق کوچک:در این طاق، تصویری از تاج‌گذاری خسرو دوم و همچنین صحنه‌ای از شکار گراز توسط او به چشم می‌خورد.
  • طاق وسط:در این طاق، تصویری از اهورامزدا، خدای بزرگ زرتشتی، و همچنین نقشه‌ای از جهان به سبک ساسانی به چشم می‌خورد.

ویژگی های هنری طاق بستان:

نقش برجسته های طاق بستان از نظر هنری بسیار ارزشمند هستند. این نقش برجسته ها با ظرافت و دقت فراوان حجاری شده‌اند و جزئیات زیادی را در خود جای داده‌اند. همچنین، استفاده از رنگ‌های مختلف در این نقش برجسته‌ها، به زیبایی و جذابیت آنها افزوده است.

بازدید از طاق بستان :

بهترین زمان بازدید از طاق بستان به سلیقه شما و نوع فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد. با این حال، به طور کلی، بهترین زمان برای بازدید از طاق بستان از اواسط بهار تا اواسط پاییز (اردیبهشت تا آبان) است. در این بازه زمانی، آب و هوا معتدل و دلپذیر است و می توانید از پیاده‌روی و گشت و گذار در محوطه طاق بستان لذت ببرید.

همه روزه به جز ایام سوگواری، روز محرم و صفر و ۱۴ خرداد از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰ عصر می توانید از طاق بستان دیدن کنید.

هزینه ورودی طاق بستان :

گردشگران ایرانی: 5000 تومان
گردشگران خارجی: 100 تومان

مسیر دسترسی به طاق بستان :

طاق بستان در شمال غربی شهر کرمانشاه و در دامنه کوه بیستون واقع شده است. برای دسترسی به طاق بستان می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید.

از داخل شهر کرمانشاه می توانید از هر نقطه ای در شهر کرمانشاه با تاکسی به طاق بستان بروید. کرایه تاکسی از مرکز شهر تا طاق بستان حدود 10,000 تا 15,000 تومان است.

اگر قصد بازدید با خودروی شخصی را دارید از داخل شهر کرمانشاه به بلوار طاق بستان بروید و در انتهای بلوار سمت چپ طاق بستان قرار دارد.

نکات بازدید از طاق بستان:

  • هنگام بازدید از طاق بستان، به پوشش اسلامی احترام بگذارید.
  • از نوشتن یادگاری روی سنگ‌ها و نقش برجسته‌ها خودداری کنید.
  • مراقب باشید به آثار باستانی طاق بستان آسیب نرسد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا