پزشکیسفر

7 راه اتصال با طبیعت!

اتصال با طبیعت ضرورتی برای سلامتی جسم و روان

اتصال با طبیعت

انسان از دیرباز با طبیعت پیوندی عمیق داشته است. نیاکان ما در طبیعت زندگی می‌کردند، از آن غذا و سرپناه می‌گرفتند و با آن به عنوان منبعی از قدرت و الهام ارتباط برقرار می‌کردند.

اما در دنیای مدرن امروزی، بسیاری از ما از طبیعت جدا شده‌ایم. ما در آپارتمان‌ها و خانه‌هایمان زندگی می‌کنیم، در ماشین‌ها رانندگی می‌کنیم و در محیط‌های مصنوعی کار می‌کنیم. این جدایی از طبیعت می‌تواند پیامدهای منفی برای سلامت جسمی و روانی ما داشته باشد.

خوشبختانه، راه‌های زیادی برای اتصال با طبیعت وجود دارد که در این مقاله به معرفی چند مورد می پردازیم.

راه های اتصال با طبیعت

  1. وقت خود را در فضای باز بگذرانید.ساده‌ترین راه برای اتصال به طبیعت، گذراندن زمان در فضای باز است. به پارک بروید، پیاده‌روی کنید، در باغ خود کار کنید یا به سادگی در حیاط خود بنشینید و از هوای تازه لذت ببرید.
  2. با گیاهان و حیوانات ارتباط برقرار کنید.گیاهان و حیوانات بخش مهمی از طبیعت هستند. با مراقبت از گیاهان در خانه یا باغ خود، به پرندگان غذا بدهید یا با حیوانات خانگی خود بازی کنید.
  3. به صدای طبیعت گوش دهید. به جای اینکه دائماً به موسیقی یا پادکست گوش دهید، به صدای طبیعت گوش دهید. به آواز پرندگان، وزش باد در میان درختان یا صدای باران که روی زمین می‌بارد گوش دهید.
  4. با چشمان باز به طبیعت نگاه کنید. هنگامی که در فضای باز هستید، به جزئیات طبیعت توجه کنید. به رنگ‌ها، شکل‌ها و بافت‌های مختلف گیاهان و حیوانات نگاه کنید.
  5. در فعالیت‌های طبیعت‌گردی شرکت کنید. فعالیت‌های طبیعت‌گردی مانند پیاده‌روی، کمپینگ، دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری راه‌های عالی برای اتصال به طبیعت هستند.
  6. از محصولات طبیعی استفاده کنید. از محصولاتی استفاده کنید که از مواد طبیعی مانند پنبه، چوب و سنگ ساخته شده‌اند.
  7.  از محیط زیست محافظت کنید. با انجام کارهایی مانند بازیافت، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی و عدم آلودگی، به محافظت از محیط زیست کمک کنید.

درس از طبیعت

طبیعت، گویی آموزگاری مهربان، همواره در انتظار ماست تا با آغوش باز، راه سکوت و آرامش را به ما نشان دهد. زمانی که در آغوش طبیعت غرق می‌شویم، گویی به خود برترمان، به آن ندای درونی که در هیاهوی زندگی روزمره گم شده است، فرصت حضور می‌دهیم.

حضور کامل، در لحظه بودن، بدون هیچ عمل و فکری، هدیه‌ای ناب از طبیعت است. در سکوت و آرامش عمیق طبیعت، گویی دریچه‌ای به سوی آگاهی عمیق‌تر گشوده می‌شود.

حیات مخلوقات در طبیعت، درس‌های بی‌شماری برای زندگی شخصی ما دارند. اگر با گوش جان به ندای طبیعت گوش فرا دهیم، آموزه‌های آن، مسیر زندگی‌مان را روشن‌تر خواهد کرد.

حقایق اتصال با طبیعت:

همه ما می‌دانیم که گذراندن زمان در طبیعت، مانند یک معجزه، استرس و آشفتگی را از بین می‌برد. تحقیقات نشان داده است که احساسات مثبتی که افراد در طبیعت تجربه می‌کنند، با سیتوکین‌ها (پروتئین) مرتبط هستند.

انسان ذاتاً با طبیعت عجین شده است و گویی طبیعتی در وجود او جاری است. با این حال، ممکن است در طول زندگی از این ذات طبیعی خود دور شویم. انسان همواره در معرض خطر سقوط و از دست دادن هارمونی با طبیعت قرار دارد.

کلمه “طبیعت” به معنای سرشت و فطرت یا همان ذات و درون است. پس واضح است که طبیعت نوعی آگاهی است که در وجود همه ما وجود دارد. هماهنگی با این آگاهی، منجر به سلامتی جسم و روح انسان می‌شود. به عنوان مثال، همه ما در یک ساعت مشخصی از شب احساس خستگی می‌کنیم و این ریتم شبانه روزی بدن ماست، چه بخوابیم و چه نه.

گوش دادن به راهنمایی‌های بدن، به خود ما بستگی دارد و این امر می‌تواند تفاوت میان سلامتی و بیماری باشد.

بنابراین، کلید رسیدن به سلامتی و آرامش، در بازگشت به اصل خودمان به عنوان بخشی از طبیعت و همچنین اتصال به آرامش طبیعتی است که در خارج از هیاهوی شهرها قرار دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا